Interjú Keresztury Évával, a Hilltop Pincészet egyik tulajdonosával

Keresztury Éva

Hogyan indult a Hilltop útja? Oldalukon található leírásból kiderül, hogy az apítók külkereskedelemben dolgoztak a 1990-es évek elején. Miért pont bor és miért pont Neszmély?
A rendszerváltás előtt nem sokkal külkereskedőként dolgoztam Londonban az Ágker, a magyar állami gazdaságok közös kereskedelmi cége képviseletében, de előtte is élelmiszerek exportjával foglalkoztam. 1989-ben a cég kapott egy óriási megrendelést 100 ezer palack pinot noirra, - hirtelen a Sunday Times angol hetilap borklubja felfedezte magának a magyar bort – hiszen akkoriban Kelet-Európa érdekes volt, ezért a magyar bor is. Az Ágker pedig nem hitte el, hogy ez a nagy tétel tényleg el van adva, és nem voltak hajlandóak ekkora tételt lepalackozni. Így kezdődött … kényszerből szerveztük-finanszíroztuk saját vállalkozásban, bankhitelből ezt az üzletet.

Azért pont bor, mert egy ország kultúráját magában hordozó termék … a legérdekesebb termék az ágazatban, egész emberre van szükség az eladásához. Azért Neszmély, mert egyrészt a természet ott megejtően gyönyörű, másrészt az angol piac igényeihez alkalmazkodva az üde, de tartalmas fehérborok iránt volt a legnagyobb az érdeklődés. Akkoriban 70%-os arányban fehérbort ittak a britek. Neszmély pedig ideális terroir fehér szőlőnek, már a rómaiak is felfedezték ezt, telis-tele van római-kori szőlőművelési emlékkel a környék, később a bécsi császári udvar is a Dunán hordóban felszállított borokat vásárolta Magyarországról – nyilván nem véletlenül.

Önök a legnagyobb angliai exporttal büszkélkedő pincészet. Hogyan sikerült az angol piacra betörni?
Hamar megértettük, hogy az angol piacra csak akkor törhetünk be és maradhatunk ott talpon, ha olyan borokat készítünk, amelyek megfelelnek az angol ízlésnek. Ebben Kamocsay Ákos segített szakmailag. Ákos ma is a Hilltop főborásza. Az első angol borvásár végeztével érdeklődés híján szomorúan pakoltam, amikor megjelent egy csapzott, gumicsizmás nő, aki kérte, hogy bontson neki egy móri Chardonnay-t. Mint később kiderült, ő volt az egyik legnagyobb angol áruházlánc borbeszerzője és így győződött meg a magyar szőlő potenciáljáról, no meg arról is, mennyire lelkes eladóval van dolga. A következő évben már fél millió palack fehér tájbor vásárlásáról írtunk alá szerződést – így került be a Hilltop az első brit szupermarketláncba.

Nagy-Britannia rendelkezik ma a legnagyobb bor-felvevő piaccal, annak ellenére, hogy elenyésző a bortermelésük. Az angol vásárló általában sokkal magasabb fogyasztási kultúrával rendelkezik a borok terén, már fiatal korától tudatosan vásárol, fajtát, területet, szakmai ajánlást vesz. Számára (a magyar vásárlóval ellentétben) presztizzsel bírnak az egyes láncok saját márkás termékei, a külső igényesség és újabban a zárásmód is. Szívesen nyit a kevésbé ismert fajták felé is, ennek köszönhető például az Irsai Olivér vagy a Cserszegi fűszeres angliai sikere.

A borújságírás igen fejlett és a lehetőségekhez képest objektív, sok fogyasztó újságkivágással a kezében indul vásárolni.

Önök több borvidéken is jelen vannak. Hogyan választották ki, hogy hol vásárolnak szőlőt a Neszmélyi borvidék mellett?
A Neszmélyi Borvidék mellett Szekszárdon vannak kékszőlő ültetvényeink. A területek kiválasztásánál az adott fajtának (Merlot, Kékfrankos, Cabernet franc, Portugieser) leginkább megfelelő mikroklimatikus és talajadottságok voltak a legfőbb szempontok.

A "külsős" borvidéken Önök művelik a szőlőt, vagy vásárolják az ottani termelőktől? Esetleg maga a feldolgozás is Szekszárdon és Sopronban történik?
Már a kezdetekkor fontos szempont volt, hogy az igényeket saját termelésű szőlőből készült borral elégítsük ki. Ezért jelentős telepítésekbe és fajtaátalakításokba kezdtünk a 90-es évek közepén-végén Neszmélyen, majd Szekszárdon. Amíg ezek az új telepítések termőre fordultak, más borvidékekről vásároltunk fel szőlőt az angol ízlés és fajtaigény figyelembevételével.

Mára az összes területünk termőre fordult, így 98%-ban saját szőlőt dolgozunk fel. 560 ha saját ültetvénnyel rendelkezünk, melyből 120 ha található Szekszárdi Borvidéken és 440 Neszmélyi Borvidéken. Császári borászatunkban készítjük vörösborainkat, Neszmélyen pedig a fehérborkészítés és a palackozás lelt otthonra.

Mit tart a Neszmélyi borvidék igazi erősségének?
Neszmélyen mára kiváló fajtaválaszték alakult ki, mely a lösz, olykor – a mélyben - mészköves talajjal, a Duna hőszabályozó hatásával és az optimális csapadékparaméterekkel együtt járul hozzá - a ma már itthon is méltán népszerű - illatos, könnyű, üdítő savháttérrel rendelkező borok termeléséhez.

Hogyan látják a magyar bormarketing helyzetét? Önök, mint nagy pincészet, nagy termékkínálattal és export tevékenységgel nem kívánnak aktívabban beleszólni ebbe a jelenleg kaotikusnak látszó helyzetbe?
A jelenlegi helyzetet katasztrofálisnak és tarthatatlannak tartjuk, csak az összefogás segíthetne. Ezen folyamatosan, de szerény eredményekkel munkálkodunk.

Hogyan látják a magyar borászat jövőjét illetve hogyan képzelik a pincészetük életét 2020-ban?
A közeljövőben előtérbe fog kerülni, ha úgy tetszik reneszánszát fogja élni a magyar élelmiszeripari (kézműves) termék, a magyar gasztronómia, a borkultúra. Reméljük, ez ugrásszerű pozitív változásokat hoz majd. A magyar alapanyagból, magyar munkaerővel, hozzáadott idegen anyag nélkül készülő bor, mégpedig Hilltop-bor igencsak hiteles. Épp ezért óvatos optimizmussal tekintünk a jövőbe.