Interjú Darin Sándorral, a wineroads.eu portál vezetőjével

Hogyan indult a wineroads.eu oldal története? Ön hogy került szorosabb kapcsolatba a borral?
A wineroads.eu 2006-ban kezdődött és közel másfél évig fejlesztettük mind tartalmilag, mind programozás szempontjából. 2008 januárjában indult el az oldal nyilvánosan. Az ötlet onnan jött, hogy nem volt még ilyen borturisztikai információs bázis és mivel mi 15 éven keresztül utazásszervezéssel foglalkoztunk és tapasztaltuk ennek hiányát, kézenfekvő volt, hogy csináljunk egy ilyen portált.

A wineroads.eu hivatalosan borturisztikai portál, mit jelent pontosan a borturisztika fogalma az Ön meghatározásában?
A borturizmus borvidéki turizmust jelent, olyan utazást, melynek mozgatórugója a borvidék megismerése, borok kóstolása és ezen program kiegészítése kulturális, művészeti, vagy sport tevékenységekkel. Mindenképpen a lényeg a bor-, vagy tágabb értelemben a gasztroturizmuson van.

Ez a világon számos helyen nagyon profin működik, nálunk még gyerekcipőben jár ugyan, de az elmúlt tíz év is már sok pozitív fejlődést hozott és hisszük, hogy ez hamarosan még nagyobb kereteket fog ölteni hazánkban is.

Milyennek látja a hazai borturisztikai kínálatot, illetve milyennek szeretné látni a jövőben? Min kellene leginkább változtatni, mire kéne több pénzt és energiát fordítani? Mekkora potenciált lát ebben a szektorban?
A lehetőségek nagyok, az eszközkínálat széles és a pénz véges. Legelőször a szemléleten kellene változtatni. A kistermelőkén főleg. Jó kezdeményezés erre a Nyitott Pincék rendezvénysorozat. A termelőnek rá kell ébrednie, hogy nem szabad zárt pinceajtók mögött várni a csodát, nem azon kell morfondírozni, hogy miért nyissak ki, hanem hogy meddig legyek nyitva. Villányban, Egerben, Balatonfelvidéken a legtöbb helyen működik, a többi helyen várják a csodát. Most szólunk! Nem jön a csoda magától, csinálni kell! A borturisztikai kínálat egyre átfogóbb, megjelent nálunk is a látványpince, borwellness (szép magyar szóval élve), de szerintem a legfőbb vonzerő mégiscsak maga a bor és a hozzá kapcsolódó rendezvények, programok. Ezen kell minden borvidéken dolgozni a helyi szakembereknek, hogy legyen miért odamennie az embereknek. A "patináns" SZOTüdülős szociturizmus lassan nálunk is lecseng. Nagy a világ és nagy a turisztikai kínálat. Nem elég önmagában a jó bor, a történelmi város, a kultúrális program ezekből tudnunk kell atrakciót készíteni. Ehhez sok helyen fel kell még nőnie a helyi embereknek, turisztikai szereplőknek és városvezetőknek egyaránt. Hogy milyenek a lehetőségek? Elég, ha annyit mondok, hogy mondjuk egy kaliforniai borászat össztermelésének 70-80%-át helyben borturistáknak értékesíti. Nálunk ez még sehol nem tart, tisztelet a kivételnek. Egyszóval van még mit csinálni és mi szeretjük csinálni.

Új kezdeményezésük, az idei fiatal borászok versenyének ("Legyen egy új hordód!") apropója a kádár szakma nehéz helyzete volt. Sikerült erre felhívni a figyelmet, körvonalazódik valamilyen hosszútávú kitörési lehetőség?
Nem a szakma nehezéségéről szólt a pályázat, hanem a fiatal borászokról és az ő marketing kommunikációjukról. A kádár cégek azért örültek az ötletnek, mert így a legfiatalabb generációval kerültek kapcsolatba. Elkezdődhet egy olyan beszélgetés a magyra borászok és kádárok között, aminek a végén akár a világ legszebb borai készülhetnek a jövőben. Ezért ajánlott fel egy-egy új hordót a Európai Kádárok, Kádár Hungary, a Kalina Kádárüzem és a Trust Hungary.

Röviden összefoglalva, hogy alakult a pályázat célja és mik voltak a pályázat feladatai?
A pályázat célja, hogy találjunk talpraesett, elhivatott, önmagukat jól komunikálni tudó fiatal borászokat, akiknek konkrét céljuk, elképzelésük van a jövőre, mind borvidéki, mind saját borászati szinten. Ez tehát nem egy borverseny volt, bár a zsűrizésre már mindenki hozta mutatni a saját borát is. Első lépés azonban egy on-line szavazás volt, amire 12 borvidékről 22 pályázó érkezett. Rájuk egy hónapon keresztül szavazhattak a barátok, rokonok, borfogyasztók, vendégek, ismerősök. Ez volt az első feladat: saját marketing csatornákon buzdítani mindnkit, hogy minél többet szavazzon rá. Az egy hónap leforgása alatt 13.643 látogató 98.285 alkalommal tekintette meg a pályázat oldalát és 36.496 voksot adott le az általa támogatott borászokra! A tíz legtöbb szavazatot szerzett ifjú pedig egy komoly szakmai zsűri előtt bizonyíthatta rátermetségét. A zsűri előtt - szoros küzdelemben - a villányi Várnainé Iványi Zsófia szerepelt a legjobban, őt követte borvidéktársa Kvassay Levente és harmadik lett Borbély Tamás Badacsonyból. A negyedik hordó pedig az on-line szavazáson - a díjazottakon kívül - legtöbb szavazatot begyűjtő egri Adamovich Károly lett.

Mi várható ezen a fronton legközelebb?
A pályázat nagyon jó visszhangot kapott, de már az elején is eldöntött tény volt, hogy folyt. köv.. Jövőre egy hasonló marketing alapú pályázatot tervezünk új feladatokkal, de ezeket még korai lenne részletezni. Az idei teljesen önköltségű volt, mindenki adta, amilye van. A kádár cégek a hordókat, a Sidewayz Borkereskedés a zsűrízés helyszínét, a zsűritagok szakmai tudásukat, bölcsességüket, a webfejlesztő cégünk a szavazómodult, mi pedig a szervezői, népszerűsítői munkánkat. Jövőre több nagyobb szponzor bevonását tervezzük, hogy még ennél is nagyobb közönséghez jusson el a pályázat híre és remélem addigra már az idei újhordókban készült borokat is megízlelhetjük.

Milyennek látja a magyar borászat jövőjét, látva a fiatal borász tehetségeket?
Egy egész ágazat jövőjét én nem vagyok hivatott megjósolni. Mi szeretjük a magyar borokat, a fiatalok - mint az a zsűri előtt is kiderült - nagyon tehetségesek, finom borokat készítenek már most. DE tudjuk jól, nem elég valamit jól csinálni, lekesen csinálni, tiszta szívvel csinálni, el is kell tudni adni és a jövő záloga az eladhatóság. Megfelelő ár-érték arányú borokra van szükség, hogy kiszélesedhessen a fogyasztói tábor és itt nagyon fontos a hazai fogyasztók megnyerése. Míg a pincékben jobbnál jobb borok várják a palackozást, addig a boltok polcain kőkemény árháború zajlik, ebből kell kikerülniük győztesen a magyar boroknak és nem feltétlenül csak a külföldi borokra gondolok, hanem a nyári melegben legnagyobb konkurens sörre is.

Kedvenc kényes témámra rákanyarodva a végén. Mi fog történni Ön szerint magyar közösségi bormarketing terén?
Igazából nem vagyok kompetens a kérdésben, mivel minket szoros kapocs nem fűz a közösségi bormarketinghez. Volt amiben egyetértettünk az eddigi munkával és volt amiben nem. Szerintem szét kellene választani a külföldi piacszerzés támogatását a hazai megjelenésektől. Nem lenne szabad egy költségvetésből irányítani a kettőt. Mi a bormarketingnek egy kis szegmensével foglalkozunk, ami elvárásaink szerint egyre nagyobb szeletté növi ki magát a tortában. A borturizmus és a turisztikai marketing élénkítése és építése a mi feladatunk, ha ebben partnerre találunk a közösségi bormarketing szereplőivel mi készséggel dolgozunk együtt. Hogy mi fog történni a jövőben? Olyan még nem volt, hogy semmi se lenne... Mi azon dolgozunk, hogy legyen eredményes bormarketing a jövőben.