Interjú a Borfesztivál szervezőivel
Önöket onnan a legkönnyebb beazonosítani, hogy Önök szervezik a Borfesztivált? Mit is takar valójában a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. és hogyan jött létre?
Igen, mondhatjuk, hiszen mi szervezzük Közép-Európa talán legnagyobb borszakmai rendezvényét, idén már 19. alkalommal. Ennyi idő alatt összeforrt nevünk a Borfesztivállal. Emellett azonban számos rendezvényhez közünk van, ha nem mi szervezzük, akkor szakmai partnerek vagyunk. Nevünkhöz kapcsolódik a Vinagora Nemzetközi Borverseny is, ami a világ 12 legnagyobb nemzetközi borversenyének (VINOFED) egyike. Zilai Zoltán, a Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a VINOFED alelnöke is egyben.
A Skanzennel együtt szervezzük már 8 éve a Szent Márton Újborfesztivált és Libatort, és ezek mellett évente rendezünk Boregyetemet, Jótékonysági Borárverést, Gálakoncertet, segítünk több borverseny és szakmai rendezvény lebonyolításában, és nem utolsó sorban a magyar borászok érdekeit próbáljuk képviselni kereteinkhez mérten. Segítünk nekik a külföldi borversenyeken való részvételben, munkánk során pedig mindenhol a magyar bort népszerűsítjük.
Kik hozták létre a Magyar Szőlő- és Borkultúra Alapítványt, kik a tagjai? Gondolom a borászathoz erősen kötődnek, pincetulajdonosok vagy borászok?
Az Alapítványt 1991-ben hozta létre egy szakmai grémium, amely jelenlegi tagjai Dr. Urbán András, Dr. Kállay Miklós, Dr. Sümegi József, Dr. Eperjesi Imre, Dr. Balogh István, Dr. Zilai János, Hotváth Csaba, Molnár Eszter, Kemendy László, és Zilai Zoltán. Aki kicsit is figyelemmel kíséri a magyar borászat alakulását, annak biztosan ismerősek ezek a nevek. Az Alapítvány kurátorai tulajdonosként és szakmai grémiumként ellenőrzi a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. munkáját.
Önök komoly marketingtevékenységet végeznek a magyar borok népszerűsítésében. Ez teljesen "üzleti" szemléletű tevékenység, vagy esetleg valamilyen munkakapcsolatban vannak bizonyos országos szervezetekkel, minisztériumokkal?
Nonprofit Kft. lévén munkánkat nem az anyagiasság és az üzlet jellemzi. Természetesen pénz nélkül nem lehet működni, de minden forintért keményen megdolgozunk, így próbáljuk saját rendezvényeinken keresztül népszerűsíteni a magyar bort és terjeszteni a kulturált borfogyasztást. A pénz mellett a másik legfontosabb dolog a kapcsolat. Arra törekszünk, hogy lehetőleg jó kapcsolatot építsünk ki és ápoljunk a szakmai szervezetekkel, valamint a munkánkat érintő minisztériumokkal, akiktől működésünkhöz nem részesülünk támogatásban, csak konkrét pályázatok révén kapunk anyagi segítséget akcióinkhoz.
Miért fontos, hogy a szervezeti forma nonprofit kft., van ennek valami előnye?
Tavaly óta vagyunk Nonprofit Kft., előtte Közhasznú Társaság voltunk. Úgy érezzük, hogy ebben a gazdasági formában tökéletesen tudunk működni, bevált, megszoktuk, ismerjük és vállaljuk az előnyeit és a hátrányait is. Nem gondolom, hogy ez egy lényeges kérdés, bár a Nonprofit Kft. talán egy hitelesebb gazdasági forma közhasznú tevékenységünkhöz, amely segítségével véghez tudjuk vinni terveinket.
Rákanyarodva a Borfesztiválra, hogyan is kezdődött a történet? 1990-ben összeültek és kitalálták közösen, hogy kellene egy pezsgő és borfesztivál, majd évről évre bővítve eljutottak egy komoly nemzetközi rendezvényig? Én akkor még nagyon fiatal voltam, az első alkalom is már a Várban volt?
Az ötlet közösen született az Interkoncert és az Alapítványunk soraiban. Az első Borfesztivál még a Vörösmarty téren, tehát így, közös munkával került megrendezésre és már az első év is nagy siker volt. Akkoriban sokkal kevesebb borászat volt, és a borkultúra, a minőségi borfogyasztás sem állt még úgy, mint manapság. Mondhatjuk, hogy a rendezvény nagyban hozzájárult a magyar borkultúra lendületes fejlődéséhez, hiszen ma már presztízskérdés a borok világában való jártasság. Pár év alatt a Borfesztivál kinőtte a belvárosi teret, így 1999 óta már a Budai Vár impozáns környezete ad méltó helyszínt a rendezvénynek.
Mik a sikeres szervezés mérőszámai? Bővülő vendégszám, nyereséges rendezés, több borászat? Mifelé tart a pezsgő és borfesztivál "útja"?
Rengeteg számadattal rendelkezünk. Ami érdekes lehet talán, hogy az első Borfesztiválon körülbelül 1500 érdeklődő volt, tavaly pedig 55 ezer borkedvelő látogatott el a rendezvényre. A rekord pár éve 60 ezer vendég volt, akkor volt egy óra, amikor már nem fért be több ember, ki kellett tenni a „megtelt” táblát. A vendégszám nagyban függ az időjárástól, így mi egész évben azon izgulunk, hogy milyen lesz az idő azon a bizonyos 5 napon. Van, amikor szerencsénk van, de 2 éve szinte télies volt az időjárás, ami nem volt túl csalogató, lévén, hogy szabadtéri rendezvényről van szó. Az érdeklődő borászatok száma évről-évre nő, sajnos jó pár éve nem tudunk már mindenkinek megjelenést biztosítani. A területet növelni nem szeretnénk, mert ez a legnagyobb hely, amit véleményünk szerint még megfelelően tudunk koordinálni, biztosítani. Így aztán megpróbáljuk ezen a meghatározott területen belül emelni a nívót.
Önök ezen kívül több rangos borversenyt is rendeznek. Ennyire közelről vizsgálva milyen ívet futott be a magyar borászat és merre tart? Van elképzelésük milyen lesz az ágazat 2020-ban és milyen lesz a magyar borok elismertsége külföldön?
Egyetlen saját borversenyünk van, a VinAgora Nemzetközi Borverseny, de több verseny van, amelyhez mi adjuk a szakmai hátteret, vagyis az általunk kidolgozott és a világon egyedülálló 100 pontos bírálati szoftvert. A VinAgorát idén 11. alkalommal szervezzük, és örömünkre szolgál, hogy nem dolgozunk hiába, hiszen évről-évre egyre több borász nevez, nem csak Magyarországról. Mi persze elsősorban a magyar boroknak örülünk, mert a megmérettetés nem csak a borásznak ad képet saját boráról, hanem a fogyasztót is elkalauzolja a borok világában. A magyar borászat pályája, ami a prémium borok kategóriáját illeti, egyértelműen felfelé tart, a tömeg borok jövedelmezőségével és minőségével sajnos vannak problémák. Szerencsére a borászok is egyre fontosabbnak tartják a borversenyeken való részvételt. Hogy milyen lesz az ágazat 2020-ban? Ez egy nagyon nehéz kérdés, reménykedjünk, hogy minden a lehető legjobban fog alakulni. A magyar borok elismertsége lassan ugyan, de nő. Az ezzel kapcsolatos munkát nem szabad egy percre sem abbahagyni.
Mi az a jövőkép, ami mentén végzik a munkájukat, Önök milyennek álmodnák meg a magyar borászat jövőjét?
Szeretnénk folytatni, amit elkezdtünk, egyfolytában újításokon törjük a fejünket, és olyan rendezvények megvalósításán, melyek méltó és színvonalas teret biztosíthatnak a borászok, a borok és borkedvelők találkozásához.
A kérdésekre Oláh Rita válaszolt. Köszönjük!