Gondolatok a borturizmusról

A turizmus középpontjában mindig az élmény, a turisztikai termék áll. A termék alapja a vonzerő, ami lehet természetes, vagy ember alkotta. A borturizmus esetében a vonzerő természetesen a bor és a borral kapcsolatos eszközök, termőhelyek, stb.

A turisztikai termék sajátosságai a borturizmusnál is érvényesek:

  • megfoghatatlan, vagyis az utazás után többnyire csak az emlékek maradnak, bár nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a vendég a bort meg is vásárolhatja, magával viheti, hogy a későbbiekben felidézze a látogatás élményét/hangulatát,
  • egyidejűség, a szolgáltatás előállítása és fogyasztása egy időben zajlik, az előállításban sokszor maga a turista is részt vehet,
  • a minőség ellenőrzése nehéz, nagyon szubjektív,
  • a szolgáltatás nem raktározható, a látogató nélkül eltelt napokat nem lehet pótolni,
  • erős verseny, sokan versengenek a turisták pénzéért

A borturizmust az egyéb minőségi turisztikai termékek közé sorolják. A turizmus azon speciális ága, mely nem tömegigényeket elégít ki, hanem az egyedi élményekre vágyó turisták, a bortermelők és az idegenforgalmi vállalkozások igényeit egyszerre szolgálja. A borturizmus estében az élmény alapját a bor, és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások, mint a borút, borkóstoló képezik. A borvidékeken tett bortúrák során a vendégek különböző alap- (pl. pincelátogatással egybekötött borkóstolás, szüreti mulatság, borfesztiválok, bormúzeumok látogatása stb.) és kiegészítő (városnézés, helyi népszokások illetve népviselet bemutatása, kirándulás, túrázás) programokon vesznek részt. E programok általában az eltérő ismeretekkel rendelkező, borhoz kevéssé értő, viszont iránta illetve a borkészítés iránt érdeklődő emberekhez szólnak. Azonban a szakmai borutak is fontos és jelentős szerepet játszanak a borturizmusban. Ezek alkalmával komoly szakmai témákat is fel lehet vetni (pl. boranalízis, különböző szőlőművelési módok, stb.)

A túrák lehetnek egyéniek, illetve szervezettek, hosszúságukat tekintve néhány naposak, egy hétvégére szólóak, vagy akár egy hetesek is. Egy borvidéken a borút kiépítésének egyik fontos alappillére az infrastruktúra megléte. Hiányában sajnos a vendégvárás, vendéglátás és szolgáltatás kivitelezhetetlen. Színvonalas éttermek, szálláshelyek, borozók, borkóstoló helyiségek, pincék, megfelelő módon kialakított parkolók, pihenők és járható kiránduló utak, valamint szőlő-bor szakmában jártas idegenvezető nélkül a borút rendszer működésképtelen. Lényeges a pincék megfelelő állapota, a borturizmus helyszíneinek minősítése, biztonság, az utak megléte, járhatósága.

Természetesen alapvető követelmény a jó minőségű, a nemzetközi elvárásoknak megfelelő bor megléte is, mivel a vállalkozóknak a legfőbb célként lebeg a szemük előtt a boruk eladása. Fontos, hogy a borút állomásain minden a borturizmust, és annak hangulatát segítse. Szükséges követelmény, hogy a prospektusok, irányítótáblák, dekorációk, az épületek beltereinek és kültereinek kialakítása a szőlővel, borral, annak jelenével, múltjával, hagyományaival, kulturális és érzékletes értékeivel foglalkozzanak. Mivel a bortúra során hazánk kulturális örökségét, borainkat és vendégszeretetünket mutatják be, ezért nem szabad eltérniük a valóságtól és a minőségtől. Különleges vonzóerőnek számíthat a borvidék számára a különböző rendezvények szervezése. Ide tartoznak a kiállítások, bemutatók, borfesztiválok, városi-falusi fesztiválok, vásárok és egyéb rendezvények. Mindegyik olyan kuriózum, amelyek felkeltik az érdeklődést, és kellemes élményt okozhatnak. Biztosítani kell továbbá azt is, hogy az ide látogatók számára a vásárlási lehetőséget is megteremtsék.

A borvidéken termelt borok közül megfelelő minőséget megfelelő áron tudjanak vásárolni, és haza tudjanak vinni emlékbe egy-egy, a vidék borkultúrájához kapcsolódó ajándékot, mint például képeslapot, könyvet, bögrét. A borvásárlás az élménytől függően további értékesítési csatornák létrejöttéhez is vezethet, emellett jó reklámot nyújt a vidék, és a vállalkozások borai számára, és fokozza a keresletet bel- és külföldön egyaránt.

A borturizmus mind a gazdaságra, mind az infrastruktúrára ill. foglalkoztatásra gyakorolt hatása jelentős. A turizmus fellendítése bevételt jelent a vállalkozóknak, akik ezt a pénzt visszaforgatva fejleszthetik vállalkozásukat. A turizmus sikere ráébreszti a lakosságot arra, hogy érdemes a turizmusba invesztálni.

A borturizmus a következő változásokat hozza magával:

  • növeli a szálláshelyek számát
  • bővíti a vendéglátóhelyek kapacitását
  • serkenti a közlekedést
  • fejleszti az infrastruktúrát
  • figyelmet fordít a környezetvédelemre

Nagyon fontos még a vendégszeretet. A turisták tapasztalni szeretnék a családias, vidéki törődést. A vendégeket be lehet vonni a vidéki életbe, a szüreten vagy kézműves tevékenységekben való aktív részvétellel. Külföldön ez a turisztikai forma már nagyon régen ismert és kedvelt kikapcsolódási forma. Ezeknek a tapasztalatoknak hazai adaptálása egészen bizonyosan hozzájárul ahhoz, hogy a magyar borturizmus lendületet vegyen, és az olasz, francia, osztrák, és egyéb országokhoz hasonlóan határozott helyet foglaljon el a turisztikai kínálatok sorában. (Pőcze Eszter főiskolai hallgató írása, valamint, Dr. Gaál Béla - Párdányi Miklós: Bormarketing című könyvének felhasználásával)